Transfer Talk: Her er tallene de ikke vil se i FCM, AGF og Brøndby

Superligaen har ikke højere niveau end det bør være muligt for de største klubber at balancere implementering af unge spillere, og ikke mindst spilletid, for salg af unge, lave bundlinj og resultater går hånd i hånd.

AF SØREN SORGENFRI

Baggrundsfoto: TT

Lad det være sagt med det samme. Overskriften handler ikke klikmadding-ish om de to klubbers placeringer i ligaen og er heller ikke et forsøg på at tage en vinkel med en tang bare for overskriftens skyld.

Men en rapport frigivet af CIES Football Observatory 12. april ser nærmere på antallet af spilleminutter til spillere under 20 år. Spilleminutter fordelt i procent.

Rapporten er baseret på fem års sæsoner. Fra 1/4 2018 til 31/3 2023.

For Superligaens vedkommende topper FC Nordsjælland ikke overraskende med 37 procent, hvilket er flest af alle i Europa.

Men holder vi os til Danmark så er det opsigtsvækkende at rapporten finder klubber som FCM og Brøndby i den tunge ende af tabellen.

FCM står med blot 2,6 procent som den klub, der giver færrest spilleminutter til spillere under 20 år. Brøndby lander på 4,2 procent. AGF er heller ikke prangende med 4,1 procent.

FCK er nummer to på listen med 11,1 procent.

Okay. Og hvad så?

Der er naturligvis det klubpolitiske. FCM og Brøndby slår hårdt på tromme for at være klubber for talenter. Husk Masterclass-balladen i Zornigers tid i Brøndby, men den del sparker vi til hjørne her og ser nærmere på transfer-perspektivet.

FCN har i de fem år på ingen måde leveret samme resultater som FCM og Brøndby. Alligevel har nordsjællænderne i runde tal solgt for mellem 15 og 20 millioner euro unge spillere pr. sæson. Det er en solid bund i budgettet.

FCN har også været åbne omkring de sørger for at hente erfarne folk ind som Kian Hansen, men der er få af dem.

FCM har haft flotte salg de seneste sæsoner og vil formentlig mene sig på en strategisk solid hylde, hvad det angår. Men i en sport der bliver mere og mere og næsten ekstremt optaget af ungdom, så bør det give panderynker i Herning.

Brøndby er lige nu fanget i noget, der minder om et ingenmandsland. Mesterskabet blev ikke brugt som springbræt til at bide sig fast i toppen af Superligaen og heller ikke en hjælpemotor ud i Europa. Med ny investor ombord har Brøndby valgt at gå profil-vejen. Altså lade etablerede og ofte ret erfarne spillere trække de blå-gule tilbage til toppen af ligaen med heraf øget indtægt. Det er for tidligt at fælde dom over den strategi, men indtil videre bærer den ikke frugt. Brøndby har et par salgbare spillere rettet mod sommerens vindue i Oscar Schwartau og Mads Hermansen selv om sidstnævnte ikke nødvendigvis indbringer de 6-7 millioner euro, der flittigt nævnes. Det er svært at se en europæisk køber gå over 4 måske 5 millioner euro for en keeper, der er 185 cm høj. Målmænd måles i talent og højde.

En tilsvarende strategi altså primært at gå med erfarne og etablerede spillere giver fin mening for f.eks. Horsens, der over fem år ligger på 3,4 procent. For dem handler sæson efter sæson om enten oprykning eller overlevelse. Den rene og skære eksistens i Superligaen er for hold som Horsens den primære indtægtsgenerator. Medoprykkerne Lyngby er på 8,1 procent og havde i vinter ingen problemer med at sælge ud af unge spillere. Markedet for unge er rødglødende i disse år på grund af fødekæde, og transferlogik er markant ændret i hele det europæiske marked post-covid 19.



AGF? Aarhusianerne er relevante at nævne sammen med FCM og Brøndby i et bredere perspektiv.

Vi hører ofte fra høj og lav i det danske fodboldunivers, at Superligaen er en sælgende liga. Well ..? Er den?

Hvordan kan tunge klubber som den trio med stor opbakning ikke gå hårdere med transfermarkedets tendenser? Skal der laves store transferbeløb og indtægter heraf så skal der bringes flere unge i spil på banen. Transferbeløb fra unge spillere synes at være den ’letteste’ genvej for AGF til at få pumpet flere millioner ind i butikken.

Hvordan ser det ud i det øvrige Europa? Ajax som er den store talentudvikler og sælger for tårnhøje priser ligger på 11,6 procent spilletid over fem år til spillere under 20 år. Klubber som de danske tophold ofte sammenlignes med er Anderlecht, FC Zürich og lad os bare tage RB Salzburg med: 16,1 procent, 10,8 procent og 13,2 procent.

Burde danske klubber som tommelfingerregel sige 10 procents spilletid til spillere under 20 år i sæsonen? 10 procent ligner skæringsfladen.

Det er klart, at man ikke kan tage for givet en spiller leverer varen, fordi han er teenager. Det er en no brainer. Men FCK viser i disse år imponerende sammenhængskraft mellem indkøbte profiler (denne buket roser skal dog ikke dække over, at der i kategorien etablerede spillere godt nok også er mange transfer-skæverter i FCK og tankevækkende akademispillere kan overhale vellønnede profiler hentet ind af PC) og unge spillere, der bringes frem fra akademiet, leverer varen og sælges videre for store summer plus sikrer resultater.

Superligaen har ikke højere niveau end det bør være muligt for de største klubber at balancere implementering af unge spillere, og ikke mindst spilletid, for salg af unge, lave bundlinj og resultater går hånd i hånd.

© Copyright 2024 Casino NordicBet
Powered by WordPress | Mercury Theme