CV’s snak de seneste uger om indkøb fra højere hylder er ikke spil for galleriet.
CV’s snak de seneste uger om indkøb fra højere hylder er ikke spil for galleriet.
Baggrundsfoto: TT
Denne sæson har ikke været som håbet for Brøndby. Det er nok ikke skudt helt ved siden af, at en del fans af de blå-gule håbede på at slutspillet kunne give en billet til Europa. Nu ender sæsonen 2022/23 som lidt af en lunken sag med mere kritik end krammer og knus.
Men meget taler for at næste sæson bliver anderledes. Det er i hvert fald ambitionen bag de sten, der lægges nu.
Der bliver nemlig skruet markant op for blusset over de næste to transfervinduer hos Brøndby, så de budgetmæssigt over de næste to vinduer kommer 1:1 med FC Midtjylland (med mindre FCM hæver deres budgetniveau).
Det er ikke blot en del af strategien med nye ejere, men ganske enkelt en beslutning internt i Brøndby.
Så CV’s snak de seneste uger om indkøb fra højere hylder er ikke spil for galleriet. Internt i Brøndby vil man sætte alle sejl til igen at slutte med helt fremme – ikke mindst set i lyset af, at rivalerne ikke fremstår skræmmende kvalitets- og rekrutteringsmæssigt trods større budgetter – hvorfor der skal forventes mellem fire til seks indkøb alt efter, hvor mange spillere der sælges.
Transferbudgettet er allerede lagt og ifølge mine oplysninger ikke afhængigt af, hvor Brøndby slutter henne i tabellen. Der er med andre ord allerede planlagt ekstra opfyldning af tanken til sommerens vindue og opskruning af transferbudgettet.
Et budget skal gå hånd i hånd med rekrutterings-strategien, der først ser på Masterclass, så det regionale marked, Danmark, Norden, Europa, Verden.
Så hvis du i den kommende tid læser rygtehistorier om Brøndby repræsentanter, der ser på de bedste spillere fra den norske og svenske række, så er der større sandsynlighed for, at der er noget om snakken end længe set.
Det handler naturligvis ikke kun om at få Brøndby tilbage på sporet, men det skal også ses som en investering i ikke at komme længere bagud. Viborg og AGF rører på sig med tydelige og succesfulde strategier. FCM kan ikke ventes at underpræstere igen til næste sæson. Der kan vise sig mere i OB, men også på det nordiske marked vil vi se ændringer, som Brøndby ikke kan ignorere. Der sker store ændringer på det nordiske marked, hvor ikke mindst de norske klubber vil markere sig mere og de svenske klubber vil hæve priserne på deres bedste.
Så skal Brøndby være med på devisen om store budgetter har mindre risiko for at tabe kampe, så er det nu, der skal fyldes på.
Med gode resultater følger europæiske kampe og heraf øgede indtægter fra kampe, salg og tv. Det er en snebold, der ruller. Og Brøndby vil over de næste to vinduer investere sig til at den snebold triller frem og ikke bagud.